Automatici nisu tako česti na našim drumovima, ali daleko od toga da ih nema. Ipak, mnogi vozači zaziru od njih, a da nikada nisu ni probali da ih voze. Jednostavno, nije im se pružila prilika, pa nisu sigurni kako bi se snašli za volanom jednog takvog auta. Da bismo otklonili eventualne nedoumice, pripremili smo za vas nekoliko korisnih saveta, uz koje će vožnja automatika za vas postati pravo uživanje.
Ono što je zanimljivo je da, ako posedujete vozačku dozvolu za automobil sa manuelnim menjačem, moći ćete da vozite automatik, dok u obrnutom slučaju to nije moguće. Jer, kao što im i samo ime kaže, automatici mnogo toga obave umesto vas, pa ih je mnogo lakše voziti. Zbog toga oni koji su vozili samo njih, za manuelni menjač nemaju osećaja i teško se s njim snalaze.
Računajte to kao svoju prednost, pa ako poželite da probate neki od njih, to nije nikakav problem. Sve rent a car agencije u svojim voznim parkovima imaju po nekoliko automatika, tako da već koliko sutra, možete da iznajmite neki od njih. Ali da vidimo na šta to treba obratiti pažnju prilikom vožnje automatika.
Takođe, bolje agencije za najam vozila u svojoj ponudi imaju i prečišćivač vazduha za auto tako da možemo reći da smo jako zakoračili u modernu eru vožnje automobila.
#1. Zaboravite na pedalu kvačila
Automatici imaju stepene prenosa, ali automobil većinu tih promena odrađuje sam. Zato je kvačilo suvišno, pa u automatiku postoje samo dve pedale – kočnica i gas. A bilo koji automobil, ako istovremeno pritisnete dve pedale, biće u najmanju ruku „zbunjen“.
Zbog toga mnogi vozači koji su navikli na automobile sa manuelnim menjačem, kad sednu za volan automatika, levu nogu saviju i stave iza desne. Tek da po inerciji ne bi krenuli da stave levu nogu na kočnicu, dok je desna na gasu. Jer ipak, treba malo vremena da se naviknete da treće pedale nema, i da vam je za obe radnje dovoljna jedna noga – desna.
#2. Naviknite se na menjač
Pre nego što uopšte okrenete ključ i pokrenete automobil, odvojte malo vremena da se naviknete na menjač automatika. Za razliku od manuelnog, ovaj ćete koristiti samo povremeno, ali ako se dogodi da u žurbi treba da pronađete rikverc, biće vam drago što ste mu na početku posvetili malo više pažnje.
U automatskom režimu nećete monogo dodirivati menjač. Biće dovoljno da kad poželite da promenite brzinu, samo pritisnete kočnicu (poput kvačila na automobilu sa manuelnim menjačem). A postoje četiri osnovne brzine:
#P – Park
Park, kako mu samo ime kaže, znači da ste parkirani. To je neutralni režim, pri kome su zupčanici zaključani, tako da se točkovi ne okreću. Uvek je dobro proveriti da li ste u Park-u, pre nego što pokrenete automobil, kao i da prilikom zaustavljanja i gašenja motora, automobil vratite u ovaj režim.
#R – Reverse
Reverse je nama poznatiji pod imenom rikverc, za vožnju unazad.
#N – Neutralno
Ako se, recimo, iz bilo kog razloga zaustavljaju negde na trenutak, zbog crvenog svetla na semaforu ili pešaka na pešačkom prelazu, mnogi vozači automatika će menjač svog automobila staviti u neutralni položaj. Ipak, kao i kod automobila sa manuelnim menjačem, najbolje je da za zaustavljanje koristite kočnicu, a po potrebi i ručnu kočnicu, kako biste bili sigurni da će vaš automobil ostati na istom mestu.
#D – Drive ili vozi
Drive je za vožnju unapred, a kada se krećete dovoljno brzo, vaš automobil će automatski preći u drugu, pa u treću brzinu itd, a da nećete morati da ih menjate sami.
Neki od automatika imaju još nekoliko položaja na menjaču. Na primer, možda ćete videti:
*1: Ostanite u prvoj brzini, što je dobro za brdovite terene
*2: Ostanite u drugoj brzini (takođe dobro za vožnju po brdima)
*L: Ostanite u niskoj brzini (prvoj ili drugoj)
*S: Ovo je sportski režim, koji se koristi za bolje ubrzanje.
#3. Budite spremni da „milite“
Automatik će se kretati unapred, ako ste nekoj od tih brzina. Ali ako ste u rikvercu, polako ćete se kretati unazad. Kao da „milite“, tj. kao da ste u praznom hodu, a to ćete najlakše učiniti ako nogu držite na ili iznad kočnice u pripravnosti, sve dok se ne parkirate.
#4. Naučite šta možete očekivati u različitim uslovima
Automatski automobili su sasvim sigurno lakši za učenje vožnje. Nema potrebe za razmišljanjem o brzinama, pa su učenici slobodni da se usredsrede na retrovizore, brzinu, druge učesnike u saobraćaju, kao i sve ostalo.
A ako ste inače navikli na ručni ili manuelni menjač, primetićete neke osnovne razlike. Na autoputevima je manje-više isto, dovoljno je ostati u Drive režimu, što je potpuno isto kao da ste u bilo kojoj većoj brzini na automobilu sa manuelnim menjačem.
Kada je u pitanju vožnja u saobraćajnom špicu, automatik je odličan. Lepo je kad ne morate da ubacujete u prvu i vraćate se u neutralnu iznova i iznova.
Dok se parkirate, možda će biti korisno da „milite“, a možda će vam to biti i dosadno. Naravno, sve u zavisnosti od toga koliko ste siguran vozač.
Dok pretiču, ili se kreću po brdovitim terenima, neki ljudi otkriju da im automatik ne daje toliko kontrole kao automobil sa ručnim menjačem. Međutim, većina starijih automatika na menjaču ima dugme „O/D“ (Overdrive), koga u novijim modelima nema.
Overdrive je funkcija koja smanjuje broj obrtaja, tako da automobil troši manje goriva. Automatski automobil će krenuti sa uključenim Overdive-om, pa ga pritiskom na dugme isključujete. Tako ćete možda potrošiti malo više goriva, ali ćete dobiti više snage, i više kontrole.
#5 Vežbajte
Kao i za sve ostalo, i za vožnju automatika je potrebno malo vežbe, a najbolje je vežbati negde gde nema mnogo saobraćaja, pre nego što se osmelite da izađete na autoput ili prođete kroz gužvu. Verovatno vam neće biti potrebno mnogo vremena da se naviknete da držite ruku dalje od menjača, a levu nogu sklanjate s puta desnoj.
I naravno, iznajmljivanje automobila je odličan način da saznate da li vam se vožnja automatika dopada ili ne, a da ne morate odmah i da ga kupite. Rent a car agencije poseduju veliki izbor vozila, među kojima ćete sasvim sigurno pronaći automobil baš po svojoj meri. A ko zna, nakon nekoliko dana vožnje, možda ćete se odlučiti da potpuno pređete na automatik jer se na dobre stvari, veoma lako navikava.
KOMENTARI (5)
Slavko S.
28-Oct-23Interesuje me dali automatik menjac na semaforu treba staviti u N i nakon toga ubaciti u opciju voznje ili uvek imati D opciju. Hvala lp.
Preporuči | +33
Borko
07-Aug-23Da li su automatici sporiji od automobila sa manuelnim menjacem? Govorim o profesionalcima koji brzi menjaju brzine ...
Preporuči | +3
Jedan glas za rucni
02-Mar-23Ipak rucni menjac, posle toliko decenija jednostavno navika i strast. Rucni menjac dokle god bude moglo :)
Preporuči | +2
Lidija
10-Oct-21Nisam do sada probala da vozim automatik, ali koliko vidim, nije neka velika mudrost. Veoma lepo i jasno ste to opisali. Mnogi koji su probali kažu da je lakše i jednostavnije, pa zato ne čudi što ga ceo zapadni svet toliko voli.
Preporuči | +7
Srecko
10-Oct-21Tekst je odlican pogotovo za pocetnike koji su skoro polozili vozacki ispit.
Preporuči | +7