Optička reglaža ili u među vozačima prihvaćenije centriranje trapa je regulisanje donjeg postroja vozila u svrhu ravnomernog upravljanja. To znači da točkovi automobila moraju da budu namešteni baš onako kako je sam proizvođač to predvideo.
Da bi trap automobila mogao pravilno da bude centriran, potrebno je da svi pripadajući delovi budu u ispravnom stanju, što je neophodan uslov da vozilo bude sigurno i bezbedno za učešće u saobraćaju.
Prilikom centriranja trapa provera se ispravnost njegovih delova, a to su:
- Kugle;
- Spone;
- Stabilizatori i gumice balans štange;
- Selen blokovi na viljuškama;
- Amortizeri i šolje amortizera;
- Letva volana;
Sem toga, vrši se i reglaža raspona i uglova svih točkova, tako da oni budu paralelni međusobno. Ponekad je potrebno prekontrolisati i uraditi centriranje trapa i pozadi. Kod većine automobila sam zadnji trap je dosta jednostavniji od prednjeg jer ima mnogo manje delova koje je potrebno proveriti.
Kada je potrebno centrirati trap na automobilu?
Nekoliko je pokazatelja koji vozaču govore da je potrebno da centrira trap na svom ljubimcu.
- Jedan od prvih je neravnomerna potrošnja guma;
- Kada automobil na ravnom putu vuče u stranu;
- Volan stoji nakrivo i mora se držati „kontra“ dok se vozi na pravom putu;
- Prilikom skretanja se oseća otpor na volanu;
- Automobil se drugačije, neobičnije ponaša nego inače prilikom kočenja, ubrzavanja i skretanja;
- Povećana potrošnja goriva.
Centiranje je potrebno uraditi i slučaju da je automehaničar na vozilu menjao spone, letvu volana, silen blokove na viljuškama, kugle, amortizere ili spone točkova.
Veoma važno je znati da reglažu trapa treba uraditi posle udesa, makar on bio i veoma blag, jer i najmanji udarac može da utiče na vešanje i njenu geometriju.
Da li je potrebno preventivno centrirati trap?
Preventivno centriranje trapa na automobilu nije obavezno ali može da bude veoma značajno. Razlog za to je veoma jednostavan. Vozač se vremenom navikne na ponašanje svog automobila u vožnji i može da se desi da ne primeti da nešto nije u redu, ili da zbog nedostatka iskustva ili vremena prosto ne primeti da se pneumatici neravnomerno troše.
Da li je potrebno centrirati trap nakon određenog broja pređenih kilometara?
Nema nekog jedinstvenog odgovora na ovo pitanje. Opšta preporuka stučnjaka je da se centriranje trapa uradi između 15000-20000 pređenih kilometara ili jedanput godišnje.
Ipak to nije pravilo. Ukoliko se automobil vozi po lošim putevima, prelazi preko udarnih rupa, konstanto penje na ivičnjake, vozač grubo prelazi preko ležećih policajaca, jako koči ili ubrzava u krivinama, energično kreće sa smotanim volanom do kraja, poremetiće se geometrija vozila i može se desiti da će kolima reglaža trapa biti potrebna i ranije.
Kako izgleda proces centriranja trapa?
Nekada se centriranje trapa radilo uz pomoć ukrštenih ogledala, uglomera i metra, dok je danas zahvaljući savremenoj elektronici sam proces dosta pojednostavljen.
Prvo što će mehaničari proveriti kada se automobil doveze na centriranje trapa je njegovo vešanje. Ako ono nije dobro, reglaža trapa se uopšte ne radi.
Dakle, ako vozilo ispunjava taj uslov, na točkove će mu se postaviti sprave koje se zovu merne glave. Pomoću njih i kompjutera se rade podešavanja i točkovi postavljaju u položaj koji je za njih prepisao sam proizvođač. Provera se i položaj volana, i u slučaju da on nije usklađen sa položajem točkova vrši se popravka.
Nakon obavljenog centriranja izuzetno je važno odmah proveriti ponašanje automobila u vožnji. To se može uraditi tako što će se auto voziti u drugoj brzini, a zatim izbaciti iz brzine i pustiti ga da ide u „leru“.
Koliko vremenski traje centriranje trapa?
Ne postoji strogo napisano pravilo kada je u pitanju vreme koje potrebno da se završi centriranje trapa. Ono zavisi od stanja automobila i šta je sve potrebno da se na njemu uradi. Neki vremenski okvir za koliko može sve da bude završeno je od 15-20 minuta, pa sve do preko pola sata.
Zašto centriranje trapa ne može reši problem na automobilu?
Najčešći uzrok zbog kog centriranje trapa ne može da pomogne u vraćanju ispravne geometrije je taj da je auto havarisan u nekom trenutku i nije vraćen u prethodno stanje.
Da li je centriranje trapa isto što i balansiranje točkova?
Centriranje trapa i balansiranje točkova su dve sasvim različite stvari. Reglaža je podešavanje uglova pod kojim točkovi stoje dok se balansiranje radi kod vulkanizera kada se menjaju ili „krpe“ gume.
Kolika je cena centriranja trapa?
Okvirna cena za centriranje trapa bez obzira na model automobila i veličinu točkova koji ga nose je oko 2000 rsd +PDV. Zakazivanjem online u proverenim auto-centrima, možete ostvariti popust i jednostavno i brzo uraditi centriranje trapa.
Slike: https://www.freepik.com/free-photo/businessman-driving-car_3386225.htm#fromView=search&page=1&position=43&uuid=e74ffbf3-66af-4075-bd51-f39bd6a8ff36
https://www.freepik.com/free-photo/attractive-bearded-happy-man-good-car_10001557.htm#fromView=search&page=1&position=15&uuid=e74ffbf3-66af-4075-bd51-f39bd6a8ff36
- ← Selite se automobilom? Evo kako da vam sve stvari stanu u auto
- Kako odabrati pravu auto školu: Ključni faktori za uspešno obrazovanje vozača →
KOMENTARI (0)