Kočioni sistem je jedan od najvažnijih na svakom vozilu, jer igra ključnu ulogu u bezbednosti vozača, putnika i drugih učesnika u saobraćaju. Redovno održavanje i pravilna upotreba kočnica su od suštinskog značaja kako bi se obezbedio njihov dug vek trajanja i optimalne performanse.
Ako automobil ne servisirate redovno, a pogotovo njegov kočioni sistem, rizikujete da se nađete u opasnoj situaciji dok ste na putu. Neispravne kočnice drastično povećavaju rizik od saobraćajnih nezgoda, kao i od nemogućnosti da se nastavi put jer je kočioni cilindar blokirao. U takvim slučajevima moraćete da pozovete majstora da na licu mesta otkloni kvar ili da se za pomoć obratitie šlep službi koja će vaš automobil odšlepati do željenog servisa.
Da biste izbegli takve neprijatne situacije, nastavite da čitate ovaj tekst. Daćemo vam nekoliko jednostavnih saveta koji će vam pomoći da produžite vek trajanja kočionog sistema na vašem vozilu!
#1 Redovno proveravajte nivo kočione tečnosti
Kočiona tečnost igra ključnu ulogu u funkcionalnosti sistema, jer prenosi pritisak sa pedale koju gazite na čeljusti, odnosno pločice. Proverite nivo tečnosti barem jednom u dva ili tri meseca a posebno pred neko duže putovanje. Dopunjujte je prema uputstvima proizvođača. Nizak nivo tečnosti može dovesti do smanjenja pritiska u sistemu i umanjiti efikasnost kočenja.
Većina automobila danas koristi sintetičku kočionu tečnost DOT 3 ili DOT 4. Na vama je samo da znate koja od njih je potrebna vašem automobilu, nabavite je, otvorite haubu i dolijete koliko je potrebno. Na malom rezervoaru u koji se tečnost sipa postoje ucrtane dve horizontalne linije. One označavaju minimalnu i maksimalnu količinu tečnosti koja treba da je u sistemu. Nivo tečnosti ne mora biti strogo na sredini, može i malo bliži gornjoj crti, odnosno maksimumu.
Redovna provera i dopuna tečnosti za kočenje će osigurati da vaše kočnice rade efikasno i smanjiće rizik od oštećenja sistema.
#2 Izbegavajte naglo kočenje
Često, naglo i snažno kočenje može nepotrebno opteretiti kočioni sistem vašeg automobila. Na taj način dolazi do bržeg trošenja pločica i diskova, a takođe možete uzrokovati i njihovo pregrevanje, čime se u krajnjem slučaju smanjuje i njihova efikasnost.
Zato, umesto naglog kočenja, uvek pravilno planirajte svoje zaustavljanje. Postepeno pritiskajte papučicu kako biste vozilo najpre usporili a tek onda i zaustavili. Tako će se smanjiti trenje a time i toplota na diskovima, čime ćete produžiti vek njihovog trajanja.
Imajte na umu da je brzina pri kojoj kočite od velikog uticaja na to koliko će se pločice habati. Na primer, pri brzinama od 105 km/h i 85 km/h do potpunog zaustavljanja razlika u habanju je čak 33%.
Isto važi i kada je u pitanju gradska vožnja, na rutama gde ima puno semafora. Umesto naglog kočenja pre samog semafora, vozite lagano i papučicu polako ranije pritiskajte nogom. Na taj način ćete postepeno smanjivati brzinu, izbeći oštro zaustavljanje koje je uvek nezgodno u gradskim gužvama, ali i sačuvati kočnice od ubrzanog trošenja.
#3 Održavajte kočione komponente
Prašina i prljavština sa puta mogu se nakupiti na pločicama i diskovima, što smanjuje njihovu efikasnost, a može izazvati i abraziju, posebno nakon zimske sezone kada se na putevima baca so. Zato, kada radite mali servis odnosno menjate ulje i filtere, zamolite servisere da provere i kočioni sistem i očiste ga.
Podmazivanje vođica na čeljustima koje drže pločice omogućava lakše “klizanje” a kočenje čini efikasnijim. Takođe, proverite i kočiona creva i cilindre. Ako se zapuši crevo i cilindar ostane u otvorenom položaju pločice će biti u stalnom kontaktu sa diskom, pa će dalja vožnja biti nemoguća, a može se dogoditi i da se točak upali.
#4 Pravilno koristite ručnu kočnicu
Ručna kočnica je važan deo kočionog sistema i koristi se za zaustavljanje vozila na uzbrdicama ili prilikom parkiranja. Međutim, njena nepravilna upotreba može dovesti do habanja i smanjiti efikasnosti i može se dogoditi da iako ste podigli ručnu, auto nije ukočen.
Kada je koristite, postupajte pažljivo i ne povlačite je previše jako, ne cimajte odjednom. Nema razloga za tako nešto, jer ćete i laganim povlačejem dovesti do pritiska koji je potreban. Važno je i da u potpunosti zaustavite vozilo pre nego što aktivirate ručnu, kako biste izbegli prekomerno habanje.
#5 Zamenite istrošene kočione komponente na vreme
Kočione pločice, diskovi i čeljusti podložni su habanju tokom vremena. Redovno proveravajte njihovo stanje i zamenite istrošene delove pre nego što dođe do ozbiljnijih problema.
Različiti su faktori koji utiču na to koliko će pločice i diskovi trajati. Pre svega, njihov vek trajanja zavisi od uslova vožnje. Ako je u pitanju gradska vožnja onda ćete češće nogom pritiskati kočnicu, a ukoliko auto više vozite na otvorenim putevima, onda ćete manje i kočiti, pa će shodno tome diskovi i pločice duže trajati.
Zatim, njihovo trajanje zavisi i od stila vožnje. Oni koji voze oštro treba da se pripreme na češću zamenu pločica. Tu je još i opterećenost vozila, i na kraju sam kvalitet pločica i diskova.
Dakle, nema generalnog pravila koliko kočione pločice i diskovi mogu trajati. Najčešće, pločice mogu da izdrže 40.000 pa i 50.000 kilometara, dok sa istim diskovima možete voziti od 100.000 do 150.000 kilometara.
Simptomi koji ukazuju da je vreme da zamenite kočnice
Cviljenje, pištanje, škripa ili neki drugi slični zvuci prilikom zaustavljanja su uglavnom najčešći simptomi koji ukazuju na to da je potrebno zameniti kočnice. U većini slučajeva, što duže vozite auto to će se ovakvi zvuci pojačati.
Međutim, ne ukazuju samo neobični zvuci na istrošenost kočionih pločica. To može biti i vibriranje volana ili papučice. Isto tako, jedan od signala je i kada nakon što stisnete papučicu pri kočenju automobil “beži” u stranu. U svakom slučaju, ako primetite neke od ovih signala posetite automehaničara.
Sledeći ove savete produžićete vek trajanja kočnica na svom vozilu i osigurati bezbedniju vožnju za sebe i druge. Redovno održavanje i pažljiva upotreba ključ su dugovečnosti i efikasnosti kočionog sistema na svakom automobilu. Uvek obratite pažnju na znakove upozorenja i odmah reagujte na bilo kakve nepravilnosti kako biste sprečili ozbiljnije probleme.
FOTOGRAFIJE:
https://unsplash.com/photos/-wpr3M50P3c
https://www.pexels.com/photo/a-brake-system-of-the-ferrari-4294075/
https://www.pexels.com/photo/disk-brake-in-car-service-workshop-4022545/
https://www.pexels.com/photo/man-in-blue-uniform-fixing-the-car-s-brake-system-6870307/
KOMENTARI (0)